Fraktkostnad

Vi levererar idag främst inom EU och europa – Vi kan lösa leveranser utanför Europa också men fraktkostnaden går upp en hel del där.

Fraktkostnaden per beställning är 69kr inom Sverige. Om ni väljer att hämta varorna hos oss så drar vi bort fraktkostnaden eller fraktfritt vid order över 750kr.

Frakt Sverige – 69kr – fraktfritt vid order över 750kr.

Frakt inom EU – 149kr

Frakt utanför EU inom Europa – 349kr

Expresshantering Sverige – 168kr (69kr frakt +99kr prio/expresshantering)
Prioorder = Ordergången snabbast internt genom orderprocessen, lager, tryckeri, och pack.
Prioorder innebär alltså inte att vi anlitar en expresstjänst hos leverantören.
Vi använder oss av MyPack, Parcel, och Varubrev 1:a Klass.

Betalning

Vi använder oss av Klarna Checkout. Användarvillkoren kan du läsa här.

Leveransbevakning

Vi förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställningar på produkter som tillfälligt tagit slut

i lager. Om en produkt har restnoterats av oss har du rätt att avbeställa varan.

Leveranstid

Skriv gärna i meddelandefältet när ni kommer till kassan vilket datum ni behöver ha er order.

Normalt levereras ditt paket inom 2-10 arbetsdagar om varan finns på lager. Vid beställning av produkter som ej finns på lager samt en del produkter med tryckservice är leveranstiden 5-12 arbetsdagar med reservation för slutförsäljning.

Vid val av expresshantering strävar vi alltid efter att skicka ditt paket ut från oss inom 1-5 arbetsdagar.

Vi skickar främst med PostNord, men även med Schenker.

Små försändelser skickas vanligtvis med Varubrev 1:a klass, paketet delas ut i din postlåda.
Om paketet inte får plats i postlådan levereras det vid din dörr eller i en påse utanpå din postlåda. Du aviseras när leverans vid dörr eller i påse på lådan är utförd.

Vid större försändelser använder vi främst MyPack Collect som går till ombudGör du inget val skickas paketet till det ombud som ligger nära din adress. Du aviseras via PostNord App och via sms/email.

Transportskador – Försäkring

Vi står för alla skador som eventuellt kan uppstå vid transport till kund. Om du vid mottagandet upptäcker att paketet är transportskadat skall du omedelbart anmäla detta till Posten eller Schenker för besiktning av paketet. Försändelsen är fullförsäkrad till det angivna belopp som gäller enligt PostNords och Schenkers regler.

Allmänna villkor

Butikblågul.se reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Sajten, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Butikblågul.se har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Du har beställt så kommer Butikblågul.se naturligtvis att meddela dig om detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan Butikblågul.se fortsätter med beställningen. All bildinformation på Sajten ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Du erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. Butikblågul.se ansvarar inte för information på Sajten som kommer från en tredje part.

Om du som kund designar i vår designmotor och utformar trycket på ett sätt som inte är möjligt att trycka på grund av begränsningar i tryckframställning eller tryckprocessen alternativt att det ej är lämpligt på plagget så kontaktar vi kund och kommer överens om och ger förslag på lämpliga ändringar för att kunna utföra trycket.

Om man som kund har väldigt specifika krav kring tex exakt storlek på ett tryck och inte accepterar att trycket justeras inom normal marginal sett till tryckframställan önskar vi att ni tar kontakt själva innan ordern startas upp och informerar mer detaljerat. Ni kan kontakta [email protected]

Önskar du beskära trycket på något sätt så ska detta meddelas i kommentarer.

Placerar du ett tryck som är större än själva plagget så kommer vi att förminska trycket så att det passar på plagget och går att trycka.

Observera att ett tryck alltid ser mindre ut när det ligger platt på ett bord jämfört med när plagget sitter på då människor inte är platta.

Butikblågul reserverar sig för att avgöra vilka tryck som genomförs baserat på etiska skäl och om något tryck anses olämpligt/stötande kan vi avbryta en order.

Vid kontakt med kundservice angående önskemål utöver avtalad order som kräver handpåläggning kan det i vissa fall tillkomma en mindre administrativ avgift.

Ångerrätt vid distansavtal

Att handla via Internet räknas som distansavtal. Distansavtalslagen, Lag (2000:274) om konsument-skydd vid distansavtal och hemförsäljnings-avtal,lämnar ett utökat skydd för dig som är konsument, dvs som handlar som privatperson och inte som näringsidkare. Denna lag ger dig rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från det du mottagit varan. För att utnyttja rätten måste du meddela oss att du vill ångra dig, samt sända tillbaka varan i oskadat skick. Detta gäller dock inte på varor som ni valt till eget tryck på förutom om fel på plagg kan påvisas.

Force Majeure

Butikblågul.se ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Butikblågul.se inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits.

Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Butikblågul.se dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Du och Butikblågul.se rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

Retur

Ångerrätt eller byte av storlek gäller ej för produkter där kunden valt till personliga tryck.

Du har alltid 14 dagars ångerrätt och bytesrätt när du handlar online. Det innebär att du kan skicka tillbaka oanvända och oskadda varor inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket.

Fyll i retursedeln om varför du skickar tillbaka din vara. Om det inte finns med retursedel så går det att använda ett vanligt A4-papper. Skriv ordernummer samt anledning.

Använder du returfraktsedeln som följer med ditt paket så kostar returen 79kr inom ramen för specifikationerna för PostNord Return Drop Off (Maxvikt per paket: 20kg. Längd max 1,5 meter samt längd + omkrets = 3 meter). Summan dras automatiskt från varuvärdet vi betalar tillbaka vid ångrat köp. Användande av returfraktsedel vid byte faktureras via Klarna.

Vi har i nuläget valt att inte ha fri retur. På så sätt kan vi hålla nere priserna på varorna. Detta gynnar gemene kund, då majoriteten inte behöver skicka tillbaka några varor.

När du lämnar tillbaka varor får du pengarna tillbaka inom 14 dagar. Logga in på klarna för att se status på dina återköp och summa som ska återbetalas. Vid delretur återbetalas ej ursprungsfrakten. Vid ångrat köp återbetalas ursprungsfrakten på 69kr. Prio/expresshanteringsavgiften på 99kr krediteras ej.

Din retur återbetalas med samma betalningsmetod som vid köp. Om du till exempel betalade din order med betalkort, sätter vi tillbaka summan på samma kort.

Önskar man göra ett byte av en vara/produkt, för att exempelvis byta storlek så skickar ni tillbaka varan/produkten till oss så skickar vi ut en ny fraktfritt, fraktfri ny leverans ut vid byte gäller endast standard leverans och inom Sverige. Vi går alltså inte efter egna tillval av leverans vid köptillfället så som tex Mypack home. Om ni har särskilda önskemål kring ny utleverans av bytt vara kontakta gärna [email protected]

Returer skickas tillbaka med returfraktsedel som ligger med i paketet (kostnad 79kr) eller så kan ni själva skicka det till:

Netshirt
Storgatan 16,
51433 Tranemo

Reklamationer

Vid reklamationsärenden följer vi nya Konsumentköplagen (SFS 2022:260)

Om köparen är en privatperson blir konsumentköplagen tillämplig.

Har du fått felaktiga varor eller blivit felexpedierad så ber vi dig att kontakta kundservice snarast[email protected] eller tel. 0325-202040.

Vid godkänd reklamation debiteras ingen fraktavgift eller returfraktavgift.

 

Vem bär risken vid ett köp om något skadas eller försvinner under leveransen?

Vid konsumentköp gäller en absolut regel att riskövergången sker vid avlämnandet av varan.
Före avlämnandet står alltså säljaren för risken och efter avlämnandet bär köparen risken.
(8 § 2 stycke KköpL).

När är då varan avlämnad?

Även här gäller en absolut regel om att varan är avlämnande när köparen tar den i sin besittning. Detta sker när varan är uthämtad hos ombud.
Som besittning räknas också att varan i enlighet med köparens anvisning lämnats hos köparen när köparen inte är hemma. Vilket sker vid beställning av weborder med t.ex. standardleverans Varubrev 1:a klass.
När köparen väl har tagit varan i sin besittning är det alltså denne som får ta en första kontakt direkt med transportören och reklamera eventuella skador eller problem kring själva leveransen.

Den nya konsumentköplagen innehåller nya regler kring vilka olika krav som kan ställas på
en vara, för att en vara ska vara avtalsenlig och ”felfri”.

Vi går igenom om reklamationen är ett fel som berör
Subjektiv krav eller objektiv krav.

Subjektiva bedömningen rör tex:
Att varans funktionalitet eller kvalitet överensstämmer med angiven produktbeskrivning.
Att justeringar vid tryck av en vara håller sig inom normal marginal sett till tryckframställan som nämns vid allmänna villkor under köpevillkor.

Objektiva bedömningen rör tex:
-Att varan använts på ett ändamålsenligt vis för vilka varor av samma slag normalt används.
-Att varans hållbarhet är normal för varor av samma slag och som
konsumenten med fog kan förutsätta med hänsyn till varans beskaffenhet.

Nytt vid reklamation är att det är omvänd bevisbörda ifall det anses vara skäl för reklamation eller inte. Det är alltså företaget som ska godkänna eller avslå reklamationen utifrån vad som kan anses vara ett typiskt skäl eller inte. Reklamationsavdelningen tar hänsyn till och bedömer om felet kunden angett kan ses som ett ringa fel för en konsument i största allmänhet och om det då även är ringa för konsumenten som gör anspråk på reklamation.

Ett exempel kan vara att kund vill hävda reklamationsrätten när de valt eget tryck på ett plagg och anger ett ringa fel som inte en kund i största allmänhet reagerat på eller ens kan upptäcka. Tex en millimeter avikelse på trycket som inte ens syns från normalt betraktaravstånd på ca 1-1,5 meter. Ett transfertrycks kvalité eller placering granskas normalt inte från några centimeters avstånd från trycket.

Ett annat exempel är om varan är lite smutsig om det inte är en uppenbar kontaminering. Det kan tyvärr hända att det blir lite smuts nånstans under resans gång, exempelvis är kanske inte en lastbil alltid helt ren. Normalt inom klädbranschen är rekommendationen att alltid tvätta ett plagg en gång innan användande (följ tvättråden, finns info under vanliga frågor på hemsidan om det rör plagg med tryck).

Reklamationsavdelningen strävar självklart efter att kunna finna en bra och smidig lösning för alla parter om ett fel uppstått.

Påföljder vid fel som kan implementeras av returavdelningen-
avhjälpande, omleverans, ett prisavdrag, framtida rabatt eller hävning.

Konsumenter har rätt att välja mellan avhjälpande och omleverans som påföljd när en vara är felaktig, bortsett från om en omleverans väljs i ett fall där detta val leder till en oskälig kostnad för Näringsidkaren. Om så är fallet är säljaren inte skyldig att vidta omleverans trots allt.

En gängse uppfattning när ett ärende uppstått är att kunden alltid har rätt, detta stämmer men dess andemening har missuppfattats. Detta kommer ur att kunden alltid har rätt att få sitt ärende prövat vilket inte medför att kunden automatiskt har rätt i sak.

Outlösta paket

Paket som inte hämtas ut av kund och går i retur utan att meddela oss debiterar vi med 160kr för att täcka upp våra fraktkostnader.

Vid val av Parcel företag samt Mypack home där leverans inte är möjligt på grund av fel angivna leverans eller kontaktuppgifter kan det leda till att vi får ta ut en extra avgift som täcker upp den faktiska merkostnaden som uppstår för oss.